Awaria chłodnicy
Powodem wielu wakacyjnych wypadków zaistniałych w trasie podczas długiej jazdy są przegrzane chłodnice, które nie były przed wyjazdem sprawdzone na stacji kontroli pojazdów. Wiele osób myśląc, że samochód dobrze jeździ na krótkie trasy nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku pokonywania setek kilometrów może on już nie funkcjonować tak sprawnie.
Tak często wygląda sytuacja w przypadku samochodów używanych, zakupionych w komisach samochodowych, które nie zostały sprawdzone na stacji kontroli pojazdów. Komisy samochodowe walczą o klientów wszystkimi możliwymi chwytami, uwzględniając te nieczyste i oszustwa. Jeśli napotkają na swojej drodze laika, który nie zna się na samochodach, zapewne wcisną mu niezbyt sprawny, czy nie do końca bezpieczny samochód. Jednym z takich oszustw czy zatajenia jest poziom płynu w chłodnicy.
Mimo, że na kursie szklenia prawa jazdy, każdy przyszły kierowca jest uczony jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego i jakie to znaczenie ma dla właściwej pracy silnika, wiele osób zapomina o tym podczas praktycznej jazdy. Przegrzanie silnika będące efektem przegrzanej chłodnicy jest powodem wielu skomplikowanych i bardzo drogich w naprawie awarii. Chłodnica sprawia, że silnik mimo wytężonej pracy posiada cały czas tę samą temperaturę, co chroni go przed przegrzaniem a w efekcie zatarciem.
Brak dostatecznej ilości płynu chłodniczego, albo wycieki w chłodnicy powodują, że może dojść do poważnej awarii. W komisach samochodowych zazwyczaj zatajają takie kwestie, uważając je za drugorzędne. Dlatego kupując używany samochód warto udać się na stację kontroli pojazdów w celu wykonania profesjonalnego przeglądu stanu technicznego. Wykwalifikowani mechanicy sprawdzą dokładnie poziom wszystkich płynów koniecznych do właściwego funkcjonowania samochodu, w tym ze szczególnym uwzględnieniem kontroli chłodnicy i płynu chłodniczego.
Wizyta na stacji kontroli pojazdów jest tania i dodatkowo zapewnia nam bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak pomimo przeglądu przed wyruszeniem w każdą dłuższą trasę powinniśmy samodzielnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego, a podczas jazdy systematycznie co jakiś czas sprawdzać na desce rozdzielczej temperaturę pracy silnika.