Historia sukcesu – bracia Renault.
Od składu na narzędzia do czwartej największej potęgi motoryzacyjnej, fantastyczna historia rodzącej się potęgi Renault. Renault – tej nazwy francuskiej firmy nie trzeba nikomu przedstawiać. To jedna z najstarszych firm samochodowych świata, bo powstała 1898 na tyłach posesji w szopie narzędziowej, a po roku zatrudniała 110 osób!
Bracia Renault (fr. Renault Freres), bo tak nazywała się początkowo firma, montowali w swoich samochodach silniki innych firm, aż do 1902 roku kiedy do użytku wszedł silnik konstrukcji Louisa Renault o pojemności 3750 cm^3 i posiadającym moc około 25 koni mechanicznych.
Firma Renault od początku zdawała sobie sprawę jak ważna jest reklama, dlatego regularnie występowali na wyścigach samochodowych, symbolu marki tej jak i innych w dzisiejszych czasach. Nieszczęśliwie jednak podczas jednego ze słynnych wyścigów na trasie Madryt-Paryż zginął Marcel Renault.
Okres I wojny światowej przyniósł marce nieoczekiwany rozgłos, wszystko za sprawą bitwo pod Marną 6 września 1914 roku. Wojska francuskie były spychane przez Niemców w stronę przedmieść Paryża ponosząc ogromne straty, kiedy to postanowiono użyć paryskich taksówek – marki właśnie Renault – do szybkiego przerzucenia posiłkowych oddziałów, w akcji brało udział około 500 taksówek. Dzięki czemu zatrzymano ofensywę niemiecką a taksówki stały się symbolem zwycięstwa, od tej pory nazywane taxi de la Marne.
Renault brało też aktywny udział w zaopatrywaniu frontu w silniki samolotowe, samochody ciężarówki, a także czołgi i amunicję. Dzięki czemu Louis Renault dostąpił zaszczytu przystąpienia do grona Legii Honorowej.
Dalsze losy firmy w okresie między wojennym to silny rozwój, produkcja samochodów cywilnych, między innymi wprowadzenie kierownicy po lewej stronie i budowa pierwszych traktorów. Zainspirowany pobytem w berlinie, Louis będący pod silnym wrażeniem KdF-Wagena zaprojektowanego na zamówienie Adolfa Hitlera przez Ferdynanda Porsche, zaczął prace nad prototypem taniego i ekonomicznego samochodu.
Po wybuchu II wojny światowej, produkcja wszystkich modeli samochodów została wstrzymana oprócz dwóch z hydraulicznymi hamulcami. W trakcie okupacji Francji fabryki zostały przejęte przez III rzeszę niemiecką i musiały produkować od tej pory czołgi dla Niemców.
W 1942-1943 roku alianckie bomby zniszczyły doszczętnie fabrykę Renault, a sam Louis Renault zginął w więzieniu 24 października 1944 r. oskarżony o współpracę z okupantem. Następnie po wojnie firma została upaństwowiona i zajęła się produkcją samochodów cywilnych. Powstało wiele modeli, udoskonalono 4 CV zaprojektowanego jeszcze przez Louisa podczas wojny, i stworzono szereg niedrogich samochodów dla mas. Przyczyniło się to do ogromnego sukcesu firmy, przodującej do dziś na międzynarodowych rynkach.
Renault to już nie tylko francuska marka, obecnie posiada ona 99,3% udziałów w rumuńskiej Dacii, i około 70% w zawiązanym wraz z Samsungiem Renault Samsung Motors, dzięki czemu jest pierwszą firmą europejską projektującą i produkującą samochody na rynek Korei Południowej (modele SM3, SM5 i SM7).