Jaką instalację gazową LPG / CNG wybrać?
Nosisz się z zamiarem montażu instalacji gazowej w swoim samochodzie, ale nie wiesz na jaki rodzaj powinieneś się zdecydować? Nie jesteś w tym problemie odosobniony. Silniki samochodów są coraz bardziej zaawansowane, ich budowa skomplikowana a cały mechanizm działania wymaga ogromnych zmian również w systemach zasilania. Nie inaczej jest z instalacjami gazowymi. Dziś postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu i już na pierwszy rzut oka zauważyliśmy, że problem jest znacznie bardziej złożony, niż mogłoby nam się wydawać.
Co się okazuje?
Nie istnieje jednoznaczna recepta odpowiadająca na pytanie jaką instalację gazową do swojego samochodu wybrać. Na szczęście jesteśmy w stanie naprowadzić Was na właściwą ścieżkę, która pomoże w dokonaniu słusznego wyboru. Skupimy się na omówieniu kilku rodzajów instalacji, ich wad oraz zalet. Na tej podstawie łatwiej będzie Wam zdecydować jaki typ najlepiej odpowiada Waszemu pojazdowi. Zapraszamy do lektury!
(Zobacz także: Montaż instalacji LPG – czyli zagazowanie auta krok po kroku )
Instalacja gazowa I generacji – najstarsza i najprostsza
Ten model instalacji zwykle możemy spotkać w samochodach starszych modeli, które na wyposażeniu nie posiadają ani sondy lambdy, ani katalizatora, ani innych współczesnych udogodnień. Cała istota działania nie opiera się na elektronice, ale na prawach mechaniki oraz fizyki. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością niższa cena montażu instalacji, który wynosi od 1000 do około 1200 złotych. Niestety, są również wady. Pierwszą z nich jest spore zużycie benzyny. Samochód, który napędzany jest gazem z instalacji pierwszej generacji przez kilka minut musi pracować na benzynie, aby reduktor odpowiadający za przemianę gazu zdążył się ogrzać. Spalanie gazu również jest wysokie a to niesie za sobą dodatkowe koszta. Ponadto samochód traci na mocy, dlatego nie jest to rozwiązanie dedykowane osobom, które często podróżują.
Instalacja gazowa II generacji
Często można się z nią spotkać w przypadku starszych modeli. Sprawdza się znacznie lepiej niż instalacja pierwszej generacji. Na jej poprawne działanie wpływa zamontowany moduł elektroniczny. Niestety, spalanie gazu wciąż pozostaje wysokie. Do wad zaliczymy też wyższe koszty instalacji oscylujące w granicach 2000 zł. W dalszym ciągu nie jest to rozwiązanie idealne dla osób często podróżujących.
Instalacja IV generacji – najmniej popularny
Jest to najczęściej montowany typ instalacji. Mogą śmiało zdecydować się na niego osoby często podróżujące. Spadek mocy jest niewielki, spalanie również. Cena montażu nie jest wygórowana, bo wynosi około 2500 zł. Nadaje się do każdego typu pojazdu.
Celowo pomijamy instalację trzeciej generacji i nowszych. Nie cieszą się one dużą popularnością, mają sporo wad i znacznie wpływają na poprawne funkcjonowanie i osiągi pojazdu.