Objawy zużycia sprzęgła – szarpanie, sprzęgło ciężko chodzi, ślizga się
Zasada działania sprzęgła stosowanego w samochodach posiadających manualną skrzynię biegów powoduje, że z upływem kolejnych tysięcy kilometrów zużyciu ulega okładzina cierna tarczy. Zużywają się także inne podzespoły, jak docisk czy łożysko wyciskowe. Wysłużenie się każdego z tych elementów daje charakterystyczne objawy, które postaramy się zaraz przedstawić.
Bez wątpienia najbardziej charakterystyczną przypadłością, na którą cierpi zużyte sprzęgło, jest ślizganie się sprzęgła. Można to łatwo zauważyć gdy dodamy dużo gazu, a auto nie chce przyspieszać. Jednocześnie obroty silnika gwałtownie wzrastają. W skrajnych przypadkach podjazd pod większe wzniesienie może się okazać niewykonalny. Jeśli mamy taki objawy, to znaczy że zużyciu uległa okładzina cierna tarczy, jednak winny może być również docisk, którego sprężyny osłabły.
Bywa również, że sprzęgło kończy swój żywot dając inne objawy. Na przykład może pojawić się uciążliwe szarpanie podczas ruszania, które będzie obecne niezależnie od tego jak delikatnie puszczalibyśmy pedał. Czasami samochodem będzie tak trzęsło, że wszystkie nieumocowane przedmioty zaczną spadać na podłogę. To jednak skrajny przypadek, jednak wciąż mogący wystąpić.
Zdarza się także, że pedał sprzęgła chodzi bardzo ciężko. Tutaj niekoniecznie musi to być wina samego sprzęgła, aczkolwiek należy się również spodziewać takiej możliwości. Oprócz uszkodzenia wysprzęglika, problem może leżeć w lince, która łączy pedał ze skrzynią biegów. Jeżeli do pancerza dostały się zanieczyszczenia, linka nie będzie mogła poruszać się w nim swobodnie. Niestety, jeżeli mimo wykluczenia takiej możliwości nadal sprzęgło ciężko chodzi, to nie obejdzie się bez jego wymiany.
Jeszcze jeden objaw, który może nas spotkać, to niemożliwość całkowitego rozłączenia napędu. W takim przypadku mimo trzymania pedału wciśniętego do końca, auto nadal będzie chciało się toczyć, jeżeli mamy włączony bieg. Podczas przełączania przełożeń będzie słychać zgrzyty, zwłaszcza podczas wrzucania wstecznego, który w większości skrzyń jest niesynchronizowany. Jeżeli odpowietrzenie układu hydraulicznego, lub podciągnięcie linki nie rozwiąże problemu, również czeka nas rozbiórka i wymiana całego mechanizmu.
Dlaczego pomimo zużycia się jednej części, na przykład samej tarczy, poleca się wymienić wszystko? Dlatego, że jest to operacja bardzo czasochłonna i kosztowna jeśli chodzi o robociznę. Wystarczy powiedzieć, że konieczne jest oddzielenie skrzyni biegów od silnika i już możemy sobie wyobrazić ile podczas takiej naprawy mają do zrobienia mechanicy. Mimo tego zawsze starajmy się wymieniać sprzęgło od razu po pojawieniu się pierwszych objawów, ponieważ koszty naprawy mogą znacznie wzrosnąć. Na przykład jeśli zdarta aż do nitów tarcza zniszczy metalową powierzchnię koła zamachowego.
Najwyższej jakości zestawy sprzęgła do każdego modelu samochodu, w bardzo konkurencyjnych cenach i z dostawą do 48 godzin znajdziecie w internetowym sklepie motoryzacyjnym Motoszef.pl.