Wszystko o klockach hamulcowych z czujnikiem zużycia
Klocki hamulcowe stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdego pojazdu kołowego. To od nich właśnie zależy bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też wyposażane są w systemy mające informować posiadacza samochodu o starciu się okładzin ciernych. Mimo pewnych niedokładności w swoich wskazaniach, pozwalają w pewnym sensie stwierdzić, że klocki hamulcowe wymagają wymiany, gdyż samochód w najgorszym wypadku może się nie zatrzymać.
Aktualnie dostępne są dwa rodzaje czujników. Czujniki elektryczne są sprzężone z kabelkami z komputerem pokładowym pojazdu. Działają na takiej zasadzie, że w razie zaistnienia zagrożenia, kabelki osiągną konkretną grubość, na desce rozdzielczej pojazdu zostaje wyświetlona dzięki komputerowi stosowna kontrolka ostrzegawcza. Z kolei zaś czujniki akustyczne emitują charakterystyczny odgłos pisku. Wytwarzany on jest poprzez ocieranie się metalowej, zamocowanej do klocka hamulcowego blaszki o tarczę hamulcową. W obu przypadkach należy liczyć się koniecznością zachowania wytężonej ostrożności, a w sytuacji usłyszenia pisku przy czujniku akustycznym, konieczna może być nawet wymiana wyeksploatowanego klocka hamulcowego.
W ogólnym ujęciu zaleca się pokładanie wiary w klocki hamulcowe z czujnikiem, lecz nie powinna być to wiara bezgraniczna. Ich wadą jest pewna zawodność, co tyczy się obu odmian czujników. Czujnik elektryczny w niektórych sytuacjach zamontowany jest tylko na dwóch lub czterech klockach (spośród ośmiu). Wówczas zużyć się mogą klocki niepodłączone do czujników. Ponadto na przestrzeni kilku lat przewody mogą się samoczynnie przerwać. W niektórych autach czujniki elektryczne nie są częścią klocka i trzeba dokupywać je osobno. W przypadku czujników akustycznych, przy zakupie nowych klocków hamulcowych, istniejące dotychczas czujniki mogą nie wykrywać odkształceń lub fizycznych uszkodzeń warstwy ciernej klocka.
Niemniej jednak nie znaczy to, że w ogóle należy zrezygnować z czujników. Są one wciąż pomocne. Jednocześnie należy korzystać ze standardowych metod obserwacji stanu układu hamulcowego – zdjęcie koła i wzrokowa ocena kondycji elementów ściernych oraz tarcz hamulcowych. Szczególnie dotyczy to zakupionego pojazdu używanego. Dodatkowo, warto udać się do mechanika.